Zakres działań logopedy szkolnego:

  • działalność diagnostyczna - przeprowadzenie badań przesiewowych wśród młodszych uczniów, wykonywanie pełnej diagnozy logopedycznej u uczniów zakwalifikowanych na terapię, układanie indywidualnych planów terapii, diagnozowanie zaburzeń mowy i nieprawidłowości komunikacyjnych u uczniów zgłaszanych przez wychowawców i nauczycieli,
  • działalność terapeutyczno-konsultacyjna - prowadzenie terapii logopedycznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, alalią, dysartrią, niepełnosprawnościami sprzężonymi, dzieci z zaburzonymi kompetencjami komunikacyjnymi - uczniowie z autyzmem, zespołem Aspergera, mutyzmem,
  • prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców dzieci objętych opieką logopedyczną oraz rodziców dzieci nie zakwalifikowanych na zajęcia w szkole (badanie, zalecenia do pracy
    w domu, instruktaż ćwiczeń i masaży),
  • działalność kompleksowa - współpraca z terapeutą terapii pedagogicznej, terapeutą SI, pedagogiem i psychologiem szkolnym, wychowawcami, nauczycielami ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym, pielęgniarką,
  • kierowanie uczniów do specjalistów z zakresu laryngologii, ortodoncji, stomatologii, foniatrii oraz do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • działalność informacyjno-profilaktyczna - przygotowywanie informacji, rekomendacji
    i zaleceń logopedycznych, ciekawostek, propozycji ćwiczeń i zabaw terapeutycznych umieszczanych na tablicy informacyjnej, stronie internetowej szkoły oraz w wiadomościach dla rodziców poprzez dziennik Librus. Organizowanie spotkań/szkoleń dla rodziców,
  • działalność organizacyjna - wykorzystywanie podczas terapii różnorodnych metod dostosowywanych do indywidualnych potrzeb uczniów. Wykorzystanie elementów terapii SI, muzykoterapii, logorytmiki, biblioterapii; programów multimedialnych. Samodzielne tworzenie pomocy logopedycznych dostosowanych do potrzeb i zainteresowań dziecka.